Overheid heeft kriktiek op nieuwe sms-gedragscode
De pas ingevoerde nieuwe sms-gedragscode voldoet volgens de minister van Economische Zaken niet. Volgens de minister moet de reclamecode fors aangepast worden omdat de consumenten momenteel niet voldoende beschermd worden.
De sms-gedragscode is door de telecombedrijven en smsbranche zelf opgesteld. Buiten de telecombedrijven zijn dit bedrijven die sms via internet versturen aanbieden. Een van de aanpassingen is dat bij de aanmelding van een smsdienst in het eerste bericht de prijs en periode wordt aangeduid. Daarnaast is het afmelden vereenvoudigd naar ‘stop’ in plaats van ‘keyword plus stop’. Ook is er een zwarte lijst van dienstaanbieders aangelegd.
“Ondanks de doorgevoerde verbeteringen voldoet de gedragscode naar mijn mening nog zeker niet”, schrijft minister Van der Hoeven aan de Tweede Kamer. Vooral kinderen moeten extra beschermd worden. Daarnaast moet ook de inhoud beter gecontroleerd worden. Er worden nog veel sms-diensten aangeboden, geleverd en betaald die een andere inhoud blijken te hebben dan vooraf gesuggereerd.
De overheid eist nu dat de sms-sector op korte termijn de code verbetert. De komende weken zal er overleg plaatsvinden tussen de verschillende organisaties en mogelijk worden ook de Opta en consumentenorganisaties bij deze gesprekken betrokken.