Dienst voor doven en slechthorenden
Communiceren over de telefoon is voor doven en slechthorenden altijd al een probleem geweest, aangezien zij niet simpelweg een communicatietraining of dergelijke kunnen volgen om dit te verhelpen. Gehoorbeperkingen zijn vaak permanent. Om het voor hen toch makkelijker te maken komt KPN dit jaar nog met een nieuwe dienst die telecommunicatie voor doven en slechthorenden toegankelijker maakt. Tot op heden kunnen doven en slechthorenden alleen gebruik maken van een bemiddelingsdienst die een gesprek kan omzetten in tekst. De nieuwe dienst zou volledig digitaal zijn en voegt ook beeld en audio toe. Dit zou betekent dat gesprekken niet alleen in tekst kunnen worden omgezet, maar ook bijvoorbeeld in gebarentaal. Dit gaat gebeuren aan de hand van ‘Total Conversation’, een internationale standaard voor telefoongesprekken met tekst, beeld en audio.
Tussenpersoon
Tijdens het gesprek zal er naast de persoon met een gehoorbeperking en de andere persoon een tolk bemiddelen. Dit zou het voeren van telefoongesprekken voor slechthorende en doven een stuk gemakkelijker maken. Deze opdracht heeft KPN van het ministerie van Economische Zaken gekregen. De dienst zal moeten werken op smartphones, maar ook op computers en tablets. Het is de bedoeling dat deze dienst 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar is. Dit geldt echter alleen voor de bemiddeling waarin gesproken woorden omgezet worden in tekst. De beeldbemiddeling zal 13 uur per dag beschikbaar zijn en op feestdagen 6 uur per dag.
Uiteindelijk moet het een open systeem worden dat zich niet beperkt tot één provider.